سلام ، به سایت شرکتی سامن شیمی ایرانیان خوش آمدید.

 روغن ولک چیست؟ (سمپاشی )

 روغن ولک چیست؟ (سمپاشی )

روغن ولک چیست؟ این سوالی است که ممکن است برای هر باغداری پیش بیاید. در واقع روغن ولک یک نوع روغن امولسیون شونده بوده که باغدار لازم است هر سال جهت جلوگیری از بروز خسارات ناشی از آفات و بیماری ها برای درختان میوه خود مصرف کند. این محصول هیچگونه ضرری برای گیاهان نداشته و قادر است از طریق فیزیکی آفات و بیماری را نابود کند. از آنجائیکه مصرف این روغن در کشاورزی فواید زیادی دارد افزایش اطلاعات در زمینه این روغن و کاربرد آن بسیار مهم می باشد.

 

روغن ولک چیست؟

روغن ولک بعنوان نوعی کنه کش، حشره کش و آفت کش شناخته شده که از طریق تماسی اثر می گذارد. استفاده از این روغن سبب حفاظت محصولات باغی و زراعی از آسیب های آفات می شود. در این روغن اجزای مضر برای گیاهان کاملا حذف شده است. کشاورزان و باغداران می توانند از این محصول جهت نابودی کنه ها، شپشک ها و تخم های حشرات استفاده کنند. بعلاوه این روغن را جهت درمان بعضی از بیمارهای درختان میوه نیز بکار می برند. لازم به ذکر است که کیفیت روغن ولک بسیار مهم می باشد و مصرف روغن نامرغوب سبب سوخته شدن گیاه شده و به محصولات نیز خسارت می زند. بهترین زمان محلولپاشی درختان میوه با این محصول پیش از شروع فصل بهار و باز شدن جوانه ها می باشد. علاوه براین موقعی که گیاهان بویژه درختان در حال سپری کردن فصل زمستان هستند بایستی یکی از انواع مارک های این محصول مانندروغن ولک رجا شیمی و کیمیا بهار تهیه و با دقت بر روی درخت محلولپاشی شود و تمام سطح گیاه را بپوشاند.برای اثر بخشی بیشتر روغن پیشنهاد می شود ان را با سایر سموم شیمیایی مخلوط کنید.

کاربرد روغن ولک

از این روغن جهت نابودی شپشک ها، آفات و کنه هایی که در پیش از فصل بهار، بهاره و تابستانه در باغات مشاهده می شوند به شکل محلول پاشی استفاده می کنند. باید به این نکته دقت کرد که سمپاشی قبل از بیدار شدن درختان از خواب زمستانی انجام شود. همچنین برای اثرگذاری بیشتر این روغن بایستی آفت بطور مستقیم سمپاشی شوند. یکی از خصوصیت این ترکیب افزایش میزان حلالیت سموم حشره کش می باشد. بعلاوه کشاورزان و باغداران می تواندد از این روغن جهت نابودی انواع مختلف آفات نظیر چوب خوار و مکنده، کنه ها، شپشک ها، شته ها و دیگرحشرات موذی استفاده کنند. برای برخی از درختان مثل درخت پسته جهت تأمین نیاز سرمایی می توان از این ترکیب استفاده کرد. لازم به ذکر است زمان مناسب کنترل بیولوژیکی آفت سفید بالک ها حدود 12 ساعت پس از سمپاشی می باشد. یکی دیگر از کاربرد روغن ولک مصرف جهت سمپاشی زمستانه علیه انواع گوناگون آفات زمستان گذران می باشد.

مکانیسم اثر روغن ولک

این ترکیب از طریق تماس با سطح پوششی بدن حشرات باعث افزایش میزان حلالیت پوست بدن شده و شرایط نفوذ بیشتر سموم به درون بدن آفات را فراهم می کند. در ادامه با بستن راه های تنفسی حشره مانع رسیدن اکسیژن کافی به حشره شده و آن را ازبین می برد. علاوه بر منافذ تنفسی این ترکیب سبب اختلال در سیستم عصبی و ماهیچه حشره نیز می شود.مصرف این روغن ویژه حشره خاصی نبوده و قادر است که طیف گسترده ای از آفات مانند شته ها، کنه ها و تخم آن ها را نابود کند. در مواقعی مصرف روغن از تغذیه حشرات و همچنین تخم ریزی روی گیاهان جلوگیری می کند. همچنین باقی مانده سموم روی درختان مانع از اتصال سایر آفات خواهد شد. روغن ولک با ضخیم کردن پوست تخم حشرات مانع بیرون آمدن آن می شود و در مواردی نیز پوست تخم نازک شده و کاملا تخم آفت از بین می رود.

روغن ولک زمستانه

در حال حاضر استفاده از این روغن در فصل زمستان باعث نابودی طیف گسترده ای از آفات و حشرات که درختان میوه و گیاهان را آلوده می کنند، خواهد شد. از دیگر مزیت سمپاشی زمستانه این است که سبب صرفه جویی در وقت باغداران و کشاورزان شده و از بروز بیماری در درختان جلوگیری می کند. البته درزمان استفاده از این روغن برای فصل زمستان باید به درجه سولفوناسیون آن دقت شود چراکه درجه 65 تا 75 درصد مخصوص سمپاشی و کنترل جمعیت آفات زمستانه می باشد. حدود 5/1 درصدمناسب ترین مقدار مصرف این ترکیب در فصلسرما می باشد. استفاده از این سم باید پیش از بیدار شدن گیاهان و درختان از خواب و همچنین بعد از گذراندن هوای سرد در زمستان باشد. بایستی خاطر نشان کرد که میزان مصرف این آفت کش برای درختان کم سن و نهال ها در مقایسه با درختان مسن تر کمتر می باشد. چنانچه در زمان مصرف این روغن به دو فاکتور مقدار و درجه سولفوناسیون توجه نشود سبب سوختگی گیاه شده و صدمات جبران ناپذیر به درختان وارد خواهد شد. قبل از غنچه دهی درخت بهترین زمان مصرف روغن ولک زمستانه می باشد. اگر از این روغن بخوبی استفاده شود قادر است که جمعیت آفات و حشرات را کنترل کند و نسبت به دیگر حشره کش ها مسمومیت کمتری ایجاد می کند. از دیگر فواید سمپاشی زمستانه این است که حشراتی که در زیر برگ درختان وجود دارند نیز کاملا از بین می روند. باغدارانبا رعایت یکسری نکات در زمان سمپاشی زمستانه می توانندبهترین نتیجه را بگیرند.

نکات ضروری هنگام مصرف روغن ولک زمستانه

  1. دمای هوا در زمان مصرف سم بسیار مهم بوده و اگر بیشتر از 30 درجه سانتی گراد باشد نباید سمپاشی انجام شود.دمای مناسب محلولپاشی باید بین 5 تا 25 درجه سانتی گراد باشد.
  2. بکار بردن این محصول در زمان یخبندان توصیه نمی شود.
  3. با توجه به اینکه قیمت روغن ولک مارک های مختلف در بازار متفاوت است باید با توجه به نیاز گیاه مصرف شود.
  4. وقتی محلولپاشی را آغاز کنید که شاخه و برگ های درخت خیس نباشد و همچنین آبیاری مناسب انجام شده باشد.
  5. از اختلاط این محصول با ترکیبات دارای گوگرد جددا خودداری کنید و یا اگر مجبور به استفاده هستید باید حدود 30 روز از مصرف گوگرد سپری شده باشد. پس از آن می توانید سمپاشی زمستانه را انجام دهید.
  6. سمپاشی زمستانه بایستی پس از گذشت 48 ساعت از یخبندان و یا 48 ساعت پس از یخبندان صورت گیرد.
  7. در زمان آماده سازی سم حتما مطابق دستورالعمل نوشته شده روی بسته محصول عمل شود.

با توجه به روش تهیه سم به حدکفایت آب به روغن اضافه و مخلوط شود و در زمان مصرف دقت شود که کلیه سطوح درخت بخوبی محلولپاشی شود

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.